Dan Rather's $70m lawsuit likely to deal Bush legacy a new blow





As George W Bush prepares to leave the White House, at least one unpleasant episode from his unpopular presidency is threatening to follow him into retirement.

A $70m lawsuit filed by Dan Rather, the veteran former newsreader for CBS Evening News, against his old network is reopening the debate over alleged favourable treatment that Bush received when he served in the Texas Air National Guard during the Vietnam war. Bush had hoped that this controversy had been dealt with once and for all during the 2004 election.

Eight weeks before the 2004 presidential poll, Rather broadcast a story based on newly discovered documents which appeared to show that Bush, whose service in the Texas Air National Guard ensured that he did not have to fight in Vietnam, had barely turned up even for basic duty. After an outcry from the White House and conservative bloggers who claimed that the report had been based on falsified documents, CBS retracted the story, saying that the documents' authenticity could not be verified. Rather, who had been with CBS for decades and was one of the most familiar faces in American journalism, was fired by the network the day after the 2004 election.

He claims breach of contract against CBS. He has already spent $2m on his case, which is likely to go to court early next year. Rather contends not only that his report was true - "What the documents stated has never been denied, by the president or anyone around him," he says - but that CBS succumbed to political pressure from conservatives to get the report discredited and to have him fired. He also claims that a panel set up by CBS to investigate the story was packed with conservatives in an effort to placate the White House. Part of the reason for that, he suggests, was that Viacom, a sister company of CBS, knew that it would have important broadcasting regulatory issues to deal with during Bush's second term.


comments powered by Disqus